вторник, 23 ноември 2010 г.

Инвестициите за милиони по офсета на военните сделки се оказаха балон!





Чиновници факири в икономическото министерство отчетоха, че България е купила 400 транспортни средства "Мерцедес" и е спечелила от това 151 млн. евро


Новата власт успя да се пребори по време на криза и с един от най-закъсалите сектори - този с ползите от офсета по крупните военни сделки.

Чиновниците от икономическото ведомство успяха да отчетат преизпълнение на плана. Но хвалбите им не могат да компенсират българския данъкоплатец, който през последните няколко години е дал над 1 млрд. лева за доставка на нови хеликоптери, самолети, бронирани машини и камиони.

На интернет страницата на икономическото ведомство е публикувана таблица с реализираните офсетни дейности. Ползите за държавата са отчетени през лятото на тази година. На първо място е посочено "експорт на високотемпературни сензори", като проектът е на стойност 151 255 563 евро. Следва "експорт на софтуерни системи и системи за управление на стойност 3 678 517 евро" и "експорт на специална продукция - 9 685 643 евро".

Отчетена е обща полза за държавата в размер на 164 619 723 евро

Странно е, че тези милиони не влизат в календара на успехите на премиера Бойко Борисов. Премълчава ги.

На въпрос към пресцентъра на министерството за какви конкретни офсетни задължения са посочените дейности и кои са фирмите, които ги изпълняват.

"Зададените от Вас въпроси са свързани с изпълнението на два проекта за модернизация на Българската армия - "Превъоръжаване на БА с автомобилна техника" и "Доставка на бойни бронирани машини колесен тип". Специални обществени поръчки по изпълнението на тези проекти са възложени на компаниите "Даймлер" АД, Германия, и "Текстрон Марин енд Ланд Системс", САЩ. Към договорите за възлагане на специални обществени поръчки са подписани и съответните офсетни споразумения. Към настоящия момент чуждестранните офсетодатели са изпълнили на 100% своите индиректни офсетни задължения и бележат значително преизпълнение. Изпълнението на дейностите, предвидени в тези споразумения, са примери за добра практика в офсета, която продължава да работи дълго време след окончателното изпълнение на поетите компенсаторни задължения от чуждестранните изпълнители на специални обществени поръчки. Що се отнася до индиректен офсетен проект "Експорт на българска специална продукция", той бе предложен от чуждестранния офсетодател и се изпълнява във връзка с възникнали нужди на правителството на съюзна държава-членка на Северноатлантическия пакт във връзка с нейни ангажименти по участието й в мироопазващи и мироналагащи мисии. Моля да имате предвид, че тази информация е максимално възможната публична информация, която може да се предостави без изричното писмено съгласие на чуждестранните компании - изпълнители на специални обществени поръчки в сферата на отбраната и сигурността и офсетодатели".

Това е официалният отговор, който получихме от МИЕТ. Нищо конкретно. Но което е трябвало да се изпълни, дори е преизпълнено. В интернет страницата на министерството е направена и справка, която обхваща периода до 2008 г. и от която се вижда какво ще правят фирмите по години.

Голямата част от така отчетената печалба - 151 255 563 евро, идва от проекта за "превъоръжаване на БА с автомобилна техника", който се изпълнява от "Даймлер" АД. По информация от МО досега фирмата е доставила над 400 броя автобуси, камиони и джипове за армията ни. Досега са подписани три договора с фирмата. По първия тя няма никакви офсетни ангажименти. По втория е обявила, че ще вложи 5 273 733 евро до 15.11.2016 г. Третият договор обхваща периода 2008-2009 г. и в него са заложени 9 898 915 евро, които трябва да бъдат инвестирани до 31.12.2018 г. Ангажиментите по тази далечна дата са посочени като вложения за увеличаване на капитала на български фирми, доставки, състоящи се от производство на възли, материали и оборудване, услуги по поддръжка и модификация, обучение и други услуги.

Офсетното споразумение с "Даймлер" АД беше подписано на 1 юли 2004 г.

и предвиждаше като директен офсет доставка, интегрирана логистична поддръжка и следпродажбено обслужване на превозни военни колесни средства от типа "Мерцедес Бенц" и свързаните с тях мобилни системи за 2004 г. и 2005 г.

В България има един голям завод за производство на високотемпературни сензори. "ЕПИК ЕА" ЕООД е регистриран през 1997 г. със седалище в Ботевград е фирма поддоставчик със сфера на дейност дизайн и производство на електронни модули, както и производство на сензори, отчитащи изгорелите газове. "ЕПИК ЕА" е член на международната група EPIQ N.V., с централа Тесендерло, Белгия, която притежава заводи във Франция, Белгия, Германия, Мексико, Чешката република и България. Продукцията е 100% предназначена за износ. Продуктите са предназначени за автомобилната, битовата и индустриалната електроника и се влагат в автомобилни марки на концерните "Дженерал Моторс", "Форд", "Ауди" и "Даймлер-Крайслер". Близо половината от мощностите на компанията са специализирани в производство на високотемпературния сензор, чийто пазар обхваща значителна част от световната автомобилна индустрия.

Явно "Даймлер" АД с представителите си в България са успели да представят в икономическото ведомство проект за индиректен офсет, който да се приеме, че се изпълнява от тази фирма. Странно е защо ползите за държавата се отчитат и пишат към днешна дата, след като заводът в Ботевград работи далеч преди "Даймлер" АД да сключат договор за офсет.

Необяснимо е и как чиновниците са решили,

че е приключен и преизпълнен офсетът по проекта за доставка на бойни бронирани машини от американската фирма "Текстрон Марин енд Ланд Системс". Според посочената справка фирмата се е ангажирала да вложи 6 736 404 евро в изграждане на завод (на зелено) за производство на нисковолтово електрическо оборудване до 21 ноември 2009 г. Но такъв завод не се строи, заявиха експерти от военното министерство.

Така вече може да бъде обявен официално краят на офсета в България. Но не защото е изпълнен или преизпълнен. Просто няма да бъде изпълнен.

В момента тече преразглеждане на договорите за доставка на нови хеликоптери и самолети за армията. Преди дни в авиобаза "Крумово" кацна 12-ият последен хеликоптер "Кугар". МО в момента преговаря с фирмата "Юрокоптер" да достави само три от договорените общо шест хеликоптера "Пантер". Също се договаря и намаляване на транспортните самолети "Спартан" от 5 на 3. В момента в авиобаза "Враждебна" има доставени два самолета. През следващата година не се очаква поръчка на нови мерцедеси за армията, тъй като скоро едва бяха заплатени поръчаните 65 машини. Всички тези предоговаряния ще дадат основание на фирмите да откажат да изпълняват вече договорения офсет, тъй като реално има и намаляване на финансирането по тези проекти.

Офсетното споразумение с "Юрокоптер" беше подписано на 28 януари 2005 г. То предвиждаше 110% офсет от стойността на договорената цена за закупуване на 12 бр. вертолети тип "Кугар" и 80% от стойността на закупените 6 бр. вертолети тип "Пантер" на обща стойност над 380 млн. евро.

Директните офсетни задължения на "Юрокоптер" включваха освен обучение на механици и техници по бордно оборудване на хеликоптерите и обучение на техници по поддръжката, както и изграждане на инфраструктура в поделенията на ВВС и ВМС.

Хангари все още няма

Задълженията на "Юрокоптер" за индиректен офсет по този договор са на стойност над 105 млн. евро, като се предвижда 30% от тях да бъдат изпълнени чрез инвестиции във върхово технологични производства и услуги и средно високотехнологични производства (химични продукти, машини, оборудване, електрически машини и апарати, некласифицирани другаде, автомобили, ремаркета и полуремаркета и др. превозни средства).

Други 55% от индиректните офсетни задължения трябваше да бъдат изпълнени главно чрез операции, свързани с експорт, като закупуване на стоки и услуги, произведени или арендовани на територията на България. Офсетните споразумения с "Юрокоптер" трябваше да влязат в сила 24 месеца след подписване на договора. Ако изобщо има нещо изпълнено, то е под минималното.

Офсетното споразумение с "Аления Аеронаутика", което беше изготвено за доставка на 5 броя транспортни самолета от типа С-27J, е на обща стойност 243% от стойността на договора за обществена поръчка. Директните офсетни задължения предвиждат строителство на нов хангар за самолетите и друга инфраструктура за ескадрилите в авиобаза "Враждебна". Такава още няма. При подписване на договора представители на "Аления" обявиха, че ще правят огромен парник за рози до Бургас, но и тази идея пропадна.

Още през 2006 г. Министерството на икономиката създаде специална дирекция "Офсетни програми". Преди една година тя се трансформира в сектор "Офсет" към дирекция "Икономическа политика". От пресцентъра на министерството отказаха да кажат колко чиновници са работили и работят усърдно по нереализирания офсет вече 4 години.

Сигурно е, че българските данъкоплатци вече са платили скъпоструващата военна техника, издържали са чиновници по управление на офсета, а са спечелили нищо и половина.
автор:Диян Моркин

Няма коментари:

Публикуване на коментар