неделя, 19 септември 2010 г.

Евтин резервист ще смени скъпия боец!




Резервисти, чиято издръжка струва в пъти по-малко от военните на кадрова служба, ще компенсират предстоящото орязване на войската. Министерство на отбраната планира да наеме на работа в доброволния резерв около 3000 души. Всеки мераклия подписва първоначален договор. Сега експертите умуват за какъв срок - 5 или 8 години.

Веднъж в месеца - в събота или неделя , одобреният кандидат ще бъде викан в поделението за един ден подготовка. Умишлено е избран вариантът това да става през уикенда, за да няма недоволство или обструкции от работодателите. За времето на ангажимента през този ден доброволният боец ще получава 1/22 част от заплатата си за длъжност и звание. Така през годината той ще отработи 12 дни. Отделно веднъж пък ще се явява на задължителен полеви лагер с тактически учения и стрелби за 14 дни. Което означава, че за година резервистът ще си е отработил една заплата.

Отделно му се полага и бонус от едно допълнително възнаграждение заради решението му да се запише в доброволния резерв. Така резервистът ще получава от държавата общо две заплати в годината. Като се прибавят парите за дрехи, харчовете за храна, боеприпаси и гориво за тренировки и учения, 3000 резервисти ще струват на бюджета по първоначални разчети между 10 млн. и 12 млн. лв.

Докато издръжката на същия брой кадрови военни отива към 36 млн. лв. годишно. А това означава, че за близо три пъти по-малко пари държавата ще поддържа приблизително равни по възможност бойни способности. Резервистите ще се попълват предимно от бивши и съкратени от войската униформени. Сметката е съвсем елементарна - тези хора са обучени и с минимални тренировки ще поддържат умения. Което означава, че с едни и същи пари вместо да се подготви един батальон, ще се готвят три.

Подобна система имаше и в соцармията. Тогава една дивизия мобилизираше запасняци за три. Но с тази разлика, че нищо не им се плащаше.

За доброволния резерв ще могат да кандидатстват и мераклии, които не са служили. Резервистите ще могат да ходят и на мисии зад граница срещу заплащане като на всички останали. Идеята е до лятото на 2011 г. законът за резерва да е готов и влязъл в сила.
Според Бялата книга до 2014 г. ще останат само 22-ма генерали

До 2014 г. числеността на родната войска ще бъде редуцирана с 6000 души.От 32 000 човека сега тя трябва да стане около 26 000. Тези параметри са залегнали в Бялата книга за отбраната и Въоръжените сили, която написа Министерството на отбраната. Така 21 години след падането на желязната завеса армията ни се сви като шагренова кожа. В навечерието на 10 ноември 1989 г. под знамената служеха 130 000 бойци (виж таблицата) .

На Балканите нашата армия беше първа в три отношение: имахме най-много танкове, най-мощната система за противовъздушна отбрана (ПВО) и разполагахме с най-много ракети. Освен това ВВС бяха въоръжени с 235 бойни самолета и имаха три уникални изтребителя разузнавачи МиГ-25РБ. Те летяха на 21 км височина с два пъти скоростта на звука и бяха недосегаеми - нито за противниковите изтребители, нито за техните ракети от ПВО.

Според Бялата книга до 2014 г. числеността на пехотата ще е 53 % от състава на армията ни. Делът на ВВС ще е 25 %, а на ВМС -13 %. Останалите 9 % са поделения, подчинени на Съвместното командване на силите. Освен близо 6000 военни от системата на отбраната ще бъдат съкратени и 1300 цивилни служители. Числеността на администрацията ще бъде сведена до 750 души, а командната структура на войската ще е 2,5 % от общата численост на бойните части.

Сегашните началници, който бяха командващи на пехотата, ВВС и ВМС, ще са командири на съответните войски. Експерти обясниха, че в подобна рангова трансформация няма никаква логика, защото командирите са в тактическите звена - от взвода до батальона. Той има съвсем други функции за разлика от генерала, който стои начело на съответния вид въоръжени сили. Генералът не командва като ротния или взводния - той управлява войските. Според запознати принизяването на ранговката ще доведе до падане на длъжностите за генералските звания. Ако сега за шеф на пехотата или ВВС длъжността е за тризвезден генерал, с промените тя ще се трансформира за двузвезден. Освен това се очаква и орязване на генералските длъжности във войската. Ако сега армията ни се командва от 32-ма генерали, тяхната бройка вероятно ще е 22.

Документът предвижда още бюджетът за отбрана да е не по-малко от 1,5 % от БВП. Сега той е около 1,4 %, а когато ни приемаха в НАТО, беше 2,5 %. Военни финансисти твърдят, че за пръв път в историята на армията МВР има по-голям бюджет от Министерството на отбраната.

Предвижда се планираните мащабни промени в системата на отбраната и армията да се извършат до 2014 г. Политици с опит обаче припомнят, че всяко ново правителство идва с намерение да ореже армията, а всяко следващо отменя плановете...
Аню Ангелов: Няма конфликт между военни и цивилни

Няма противоречия и конфликти между цивилното и военното ръководство в Министерството на отбраната, обяви пред БНР вчера военният министър Аню Ангелов.

Той определи като “нонсенс” твърденията на депутати от БСП, че не е направил необходимото да покани в парламентарната комисия по отбрана и външна политика представители на военното командване.

“Аз никого не съм спирал, нито съм пречил на когото и да е било да се среща с представители на комисията”, допълни министърът. И обясни, че още няма решение на продължаващия вече втори месец конфликт с президента Георги Първанов за назначаването на шеф на военното разузнаване. Според Ангелов на заседанието на Консултативния съвет по национална сигурност той отхвърлил всички обвинения за непрозрачност в политиката на МО.
Пенсионираме МиГ-29 през 2018 година

Изтребителите МиГ-29, които са най-мощното и съвременно оръжие на родните ВВС, ще ни служат до 2018 г., научи “Труд”. Руските самолети ще летят поне още осем години. На тях ще се разчита дотогава да охраняват небето ни и да носят денонощни дежурства в “Еър полисинг”. В момента армията има 16 броя МиГ-29.

При представянето на Бялата книга за отбраната и Въоръжените сили министър Аню Ангелов обяви, че през 2011 г. ще стартира конкурсът за придобиване на нов многоцелеви изтребител за ВВС. Според него година по-късно трябва да бъде избрана фирмата и сключен договор за доставка на самолетите, като се очаква първите да пристигнат през 2015 г.

Нов самолет обаче се усвоява за три години, което означава, че едва през 2018 г. първите западни изтребители ще започнат да патрулират в небето на България.

Проблемът има и друга страна. Зависи за колко самолета ще има пари държавата - осем, десет, дванадесет или двадесет. Осем не са достатъчни, твърдят армейски пилоти. Логиката е, че един самолет готви един пилот, а с 8 летци не може да се дават дежурства. Пилотът на изтребител е най-скъпоструващият специалист на държавата. Годишно само за един тя харчи около $2,5 млн., за да покрива поне минималните изисквания за подготовка на летците в НАТО.

Родните ВВС имат на въоръжение още изтребители МиГ-21, чиито ресурс свършва в края на 2011 г. На 14-те щурмови самолета Су-25 в Безмер пък ресурсът е до края на 2013 г.

Над 1600 машини в 25 страни по света

Над 1600 изтребителя МиГ-29 са били произведени и са били на въоръжение в 25 страни в света от 1982 г. до днес. Смята се, че един от тях струва около 30 млн. долара.

След Русия, където в момента се експлоатират 310, най-много се използват в Украйна - 80 и в Индия - 48. Румъния прекрати летенето на МиГ-29 през 2003 г., като дотогава разполагаше с 14 изтребителя. Чехия се раздели с тези машини през 1994 г., когато изгоря тренировъчен самолет на ВВС.

Година по-късно 9-те изтребителя са разменени с Полша за хеликоптери В-3 “Сокол”. Германия си остави в музея един МиГ-29, а останалите 23 са снети от въоръжение и предадени на Полша през 2003-2004 г.

През 1997 г. Молдова продаде 21 изтребителя МиГ-29 на САЩ за общо $ 40 млн., още четири на Йемен и един на Румъния, преди съседите ги да спрат.

В Русия производството на изтребителите продължава, като се пускат усъвършенствани модификации. Сред тях са многофункционалният МиГ-29СМТ, корабният вариант МиГ-29К, фронтовият МиГ-29М, а на базата на тази машина е построен и МиГ-35.

Авиоспециалистите смятат, че аеродинамиката на руските машини остава сред най-добрите в света, но оборудването продължава да изостава от западното.
в.Труд

Няма коментари:

Публикуване на коментар