четвъртък, 25 ноември 2010 г.
Интервю на Министъра на отбраната пред вестник Дневник
Господин министър, имало ли е нерегламентирано следене на офицери в хотел "Шипка"?
- Прокурорското разследване трябва да го установи. Ние установихме, че е имало камери само на общодостъпните места – на рецепцията, около сградите и по етажите. Това видеонаблюдение е широко възприета практика, понякога то върши добра работа за разкриване на престъпления.
Записите би трябвало след определен период от време да се унищожават, според закона за частната охранителна дейност.Има друго нещо, което открихме през октомври 2009 г. Покрай факта, че в една стая, в която трябва да стои само служителят по сигурността и никой друг, е бил и служителят от дирекция "Инвестиционна и експлоатационна дейност" – Николай Марков.
Това е недопустимо и в тази връзка беше запечатано въпросното помещение – кабинет 222 в административната част на хотел "Шипка", Военна полиция направи съответното разследване. Оказа се, че има достъп до системите за видеонаблюдение чрез интернет, през който и да е компютър само с един код, който се предполага, че е знаел само служителят по сигурността, но никой не може да го докаже. Това е недопустимо и беше ликвидирано моментално.
Имате ли данни информация, добита по този начин, да е използвана за натисксрещу някого?
- Нямам такава информация.
Вие ли сезирахте Военно-окръжната прокуратура?
- Да, имаше военнополицейско разследване и в резултат на него, по съответните процедури материалите бяха дадени на прокуратурата.
В резултат на тази проверка ли беше отстранен служителят Николай Марков?
- Не. Той беше съкратен при организационно-щатните промени през май т.г.
Ако се установи изнасяне на информация, кой трябва да понесе отговорностспоред вас?
- Тази система за видеонаблюдение трудно може да се ползва с такава цел. Във всеки обект, който се охранява - било хотел "Шипка" или Централния военен клуб, има само един микрофон, който служи за връзка между отговорника по охраната и физическите охранители.
Няма микрофони към самите камери. Това показва, че целта на видеонаблюдението не е за добиване на информация срещу някого, а преди всичко за сигурността на сградата, на работещите и гостите.
Според вас защо излиза наяве сега този скандален факт, след като се е знаело за него още през октомври?
- Имам съмнения, че е възможно да е свързано с течащите процеси.
Срещу бившия военен министър Николай Цонев?
- Там са няколко души, единият от които е и той. Аз и предшественикът ми Николай Младенов нямаме никакви притеснения и искаме да се види наистина изнасяна ли е информация от видеорекордера или презапис.
Говорихте ли вече с президента Георги Първанов за нов кандидат за началникна служба "Военна информация"? Имате ли ново предложение?
- Не. Нямам предложение за титуляр на службата и не смятам да имам. Един от зам.-директорите ще изпълнява задълженията на директор. До края наследващата седмица ще взема решение кой от тримата.
С премиера Бойко Борисов говорихте ли за намеренията ви?
- Казал съм му моите действия, засега е абсолютно съгласен с мен.
Новоназначеният зам.-началник на службата Веселин Иванов ли ще я ръководи?
- Един от тримата заместници ще бъде. Възможно е и тримата да се въртят като управляващи службата, в зависимост от конкретните й задачи. Започнахме да работим и по проектозакон за служба "Военна информация". Крайно време е всички специални служба да имат отделни закони.
Какви са идеите ви за този закон?
- Става въпрос за по-голяма прозрачност на службата. За мен единот проблемите е липсата на контрол досега по отношение на целесъобразността на разходите, които се правят там и от друга страна - трябва да изключим всички възможности да се ползва капацитетът на тази служба за цели, които не са й присъщи като задачи.
"Синята коалиция" внесе проектозакон за Държавна агенция за разузнаване, в която да се обединят военното разузнаване и НРС. Той съвпада ли с вашите виждания?
- В този си вид е по-скоро техническосливане, без ясно разграничаване на права, функции и дейности, които трябва да изпълняват двете служби. Има и друг по-ефективен метод за координация на работата на отделните разузнавателни служби.
Те могат да си останат на различна подчиненост, но да има един център, който да координира работата им, да оценява и отчита тяхната дейност и на базата на стратегическия анализ и на добитата информация да представя на Съвета за сигурност или на Министерския съвет проекти на решения.
Според вас кое е по-добре - разузнавателните служби да са подчинени напрезидента или на правителството?
- Не е важна конкретната подчиненост. При нас тя е наследство от Кръглата маса през 1990 г., когато се търсеше баланс с оглед на това, че имаше възможност президентът да бъде еманация на една политическа сила, а парламентът - на друга. Това време отдавна мина, вече сме член на НАТО и ЕС и трябва да въвеждаме техните принципи в разузнаването.
Тоест вие правите закон само за служба "Военна информация"?
- Да. Колкото по-бързо имат закони всички специални служби, толковапо-прозрачни и контролируеми ще бъдат те.
Как оценявате резултатите от срещата на върха на НАТО в Лисабон от гледнаточка на националната сигурност на България?
- За първи път там се посочи като неразделна част от ключовата мисия наНАТО за колективна отбрана на всички членки - противоракетната отбрана (ПРО). Това е важна в съвременния свят система, която трябва да бъде създадена поетапно и която ще защити територията и населението на всички страни от НАТО.
Освен това се създава единна система за защита от компютърни престъпления и киберзащитата ще е едно от основните направления, по което ще работи НАТО в бъдеще. Беше приет и специален документ на Алианса по отношение на енергийната сигурност - защита на енергийните източници и на трасетата за пренос.
Как ще се включи България в изграждането на противоракетния щит?
- Задължително ще участваме във финансирането. По разчетите на НАТО то ще възлиза на около 200 млн. евро за 10 години, разпределени между страните-членки, съобразно принципа на формиране на общия бюджет на Алианса. За България сумата не е значителна. Друга възможност е да се разположат или не отделни средства от ПРО на наша територия – нещата са 50:50.
И все пак кое е по-вероятно?
- Беше възложено на Северноатлантическия съвет да разработи и предложи насрещата на министрите на отбраната през март 2011 г. принципите наконсултации, управление и контрол на ПРО, които да бъдат одобрени от Съвета на министрите, а през юни 2011 г. на официалната среща на министрите на отбраната да бъде предложена и утвърдена структурата на ПРО, географското разположение на силите и средствата, системите заоткриване на атака от балистични ракети, системите за противодействие наедин или друг етап. При всички случаи в системата на ПРО ще се включва иинтегрираната система на противовъздушна отбрана.
На какви отстъпки сте готов от идеите ви за реформа в армията, заложена в"Бялата книга"? Вече имаше протести във Враца срещу закриването на поделение.
- "Бялата книга" за нас е закон, сега работим по плана за развитие. Врамките на създаването му сме отворени за обсъждане - трябва да следим къде възниква недоволство, защо и да обясним на хората нашите решения. И това правим - бях в Плевен, в петък ще бъда във Велико Търново, ще отида и във Враца.
С преместването на Пета Шипченска бригада отКазанлък в Плевен единият от батальоните й беше разположен въвВраца през 2008 г. Така, че няма традиция във Враца да има големи военни поделения. Много подробно при посещението си в Афганистанобясних на момчетата и момичетата, които служат в този батальон, това, което мислим да правим и не получих негативен отговор.
Естествено не можем да очакваме да се приеме с ентусиазъм, но за военнослужещите с опит, които са участвали в мисии винаги щеима място в Българската армия. Доводите, че Северозападна България се оголва, не са верни – имаме механизиран батальон и зенитноракетен дивизон в Плевен, имаме военновъздушна учебна база в Долна Митрополия, имаме инженерен полк в Белене.
Докъде сте с подготовката на инвестиционния план?
- Започваме да работим по него следващата година и той ще е с перспектива до 2020 г. Има много неща да правим и затова се изисква приоритизиране на способностите - кои най-напред и кои да отложим след 2020 г.
И кои най-напред?
- Охраната на въздушното пространство. Абсолютно неверни са сметките, четова ще ни струва 1 или 2 млрд.лв. Разчетите ни за това, което планираме, са от порядъка на 400-500 млн. лв. и то след 2013-2014 г. Ще продължим да използваме МИГ-29, а до края на 2012 г. ще имаме и МИГ-21. По-нататък трябва да мислим за нов тип многоцелеви изтребител. Не мога да кажа нито какъв, нито колко.
Тези 400-500 млн.лв. са за доставката, след това трябва да планираме средства и за поддръжка. Трябва да видим кой какви условия предлага. Има типове изтребители, които можем да си позволим, но за сметка на количеството. По-малко количество означава по-голямо напрежение за личниясъстав и по-малко възможности за подготовката му.
А какво става с вече поръчаните хеликоптери?
- 12-ият "Кугър" пристигна миналия петък в Крумово. Следващата седмица имаме разговори с "Аления Аеронавтика" – Италия, за да се откажем от 4-и и 5-и "Спартан", за които вече има авансово платени определени суми и за тяхна сметка да вземем третия. Имаме известни средства за посрещане на тези стари задължения и с това ще приключим.
Стои обаче големият въпрос за следгаранционната поддръжка, затова идеята ни е да направим така, че в рамките на новите преговори да включим минимално необходимата следгаранционна поддръжка, за да осигурим на летците ни наистина изправни вертолети и транспортни самолети.
Как върви изпълнението на стратегията ви за продажба на имотите сотпаднала необходимост?
- За съжаление обстановката на пазара все още не е по нашите желания – имаме доста обявени търгове, на които не се яви никой. Имаме приходи от продажба, но сега предстоят търгове за 4-5 имота с по-висока стойност и се надявам да можем да ги приключим ефективно до края на годината, за да ползваме тези средства за плащане на някои задължения от за тази година.
Приходите от имоти на каква стойност са?
- Имаме 29-30 млн.лв. въобще, не само от продажба на имоти, но и навъоръжение и имущество. Надяваме се до края на годината да стигнем до 44млн. лв. приходи, за да можем да покрием някои задължения.
За тази година дължим 9 млн. лв. за апартаментите, купувани от предходното ръководство на министерството. Има планирани и плащания за тях през 2011 г. Вероятно ще отидем на преговори за разсрочено плащане на задълженията за тази година.
Кога ще завършите Националния армейски комплекс, известен като Военното НДК?
- Има решение на правителството, но за съжаление не можаха да се намерятпари, за да завършим обекта с предвидените проектни изменения, съответстващи на бъдещите ползватели от Агенцията по вписванията и други структури на Министерството на правосъдието и на съдебната власт., които ще се помещават в нея.
Ще го направим това още в началото на следващата година. Надявам се този обект да бъде завършен окончателно до есента на следващата година и да бъдат настанени там съответните институции.
Наскоро казахте, че по груби сметки печалбата ви от съкращенията в армията през тази година е около 10 млн. лв. Каква е калкулацията ви за съкращенията до 2014 г. след приспадане на разходите за обезщетения?
- Важното тук е да се отбележи, че ефектът от съкращенията в цифрово изражение се проявява през следващата година. По-точни изчисления за ефекта през следващите години са възможни след приемането на Плана за развитие на ВСл
Интервю за вестник Дневник
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар