вторник, 16 ноември 2010 г.

А обществото иска ли да плаща на полицаи и военни "достойни младини"?













Парадокс на прехода - изключителните права на работещите в силовите ведомства никога не са поставяни под въпрос


Принципът на ранното пенсиониране е въведен за работещите при условия, които не могат да се променят. Ако животът им изложен на риск, това се компенсира със застраховка. Друга компенсация са 20-те заплати при пенсиониране. Но колко от служителите на МВР действително работят при тежки условия? Скъсаните кубинки, скапаните РПУ-ата и некачествените им униформи не се причина за I категория труд. Но никой не смее да преразгледа тези абсурдни права.


Те се пенсионират средно на 50 г. С пенсия 443 лв. Стига да имат 25 г. трудов стаж, могат да се пенсионират на 45 г. Вероятно щяха да се пенсионират и още по-рано, но избутват 25 години, за да вземат накрая и 20 заплати . Тези "достойни младини" са им гарантирани изцяло от държавата, която ги осигурява за сметка на останалите работещи.

Военните, полицаите и някои работещи за съдебната власт са най-привилегированите пенсионери у нас. На работещите, които издържат осигурителната система, постоянно се повтаря, че парите не стигат, че трябва да работят повече и да внасят повече. Но и дума не се отваря за привилегиите на младите пенсионери. Каквито и кризи да е преживяла България в последните 20 години, оказва се, че това е недосегаемо съсловие. Дори желязната Ан Макгърк е срещнала непреодолима съпротива преди петнайсетина години. А сега, тъй като най-влиятелните фигури в новото правителство произхождат от тези среди, и дума не може да става за ограничаване на ранното пенсиониране на силовите структури.

Никога в последните 20 години не е повдигана сериозна дискусия,

нито едни управляващи не са търсили ясен отговор на въпроса полицаите и военните ли са най-важни за нашето общество. Работещите съгласни ли са да издържат на такава цена толкова служители - между които голяма част са чиновници? Тази привилегии оцеляват тихомълком още от 70-те години на XX век.

По специалните закони за МВР, МО и съдебната власт държавата осигурява над 83 000 души на година. При това тези осигуровки не стигат и за половината от необходимите над половин милиард лева за изплащането на над 90 000 ранни пенсии. За изключителните права на полицаи и военни обаче по време на втръсналите на всички пенсионни дебати почти не се чу, защото тази реформа ще е поредната, която не се отнася за тях. Дори и да има дисидентстващи министри в правителството, които са наясно, че колкото по-дълго продължава тази практика, толкова по-зле за осигурителната система, нямат шанс да бъдат чути.

Принципът на ранното пенсиониране е въведен за работещите при условия, които не могат да се променят - под земята, във въздуха, под водата, или когато въпреки нововъведенията показателите за шум, замърсена среда и т.н. остават над нормите. Но

какво точно не може да се промени при полицаите и военните?

Скъсаните кубинки? Раздрънканите лади? Остарелите компютри? Ако осигурителните привилегии са заради опасностите на работното място, това би трябвало да се компенсира със съответните застраховки, а не с ранно пенсиониране. Обезщетенията до 20 заплати също са достатъчна компенсация за тежкия труд, който са полагали. Ако проблемът е стресът, за него лек няма. Но за огромна част от служителите на МВР и МО той е в пъти по-малко, отколкото при лекарите например. Аргументите на законодателя са, че лекарите са инвестирали прекалено много в образованието и квалификацията си, за да се ограничават да ги използват по-дълго време. Затова за тях са предвидени други мерки за защита на здравето - намален работен ден от 7 часа и други специфични изисквания за организиране на работното време. И няма никаква причина този опит да не се използва и в силовите ведомства.

Освен това тези ведомства запазват най-кадърните си хора, а често и

тези с най-стабилни връзки,

на работа и след като се пенсионират. Така бюджетът им плаща хем ранна пенсия, хем заплата. Който не се е уредил с държавна служба след пенсия, отива да се труди в охранителния бранш, където са заети около 200 000 души по данни на Българската стопанска камара. Което е косвен показател за качеството на работата на МВР, но тук въпросът не е за това.

Работодателските организации и особено БСК от години настояват да се определи по-висока пенсионна вноска за военни, полицаи и други млади пенсионери по специалните закони, за да отговаря тя на правата, които след това ползват. Сега техните изключителни привилегии се осигуряват с едва 3% повече, отколкото заделят за старини останалите българи от масовите трудови категории. Освен това отдавна се налага да се преразгледат позициите, които имат право на ранно пенсиониране в силовите ведомства. На 45-50 години могат да се пенсионират служители, прекарали трудовия си стаж само по министерствата. Това са най-обикновени чиновници с много привилегии.

По впечатления на работодателските организации вицепремиерът Симеон Дянков се съгласил по време на преговорите да се преразгледат правилата и за ранно пенсиониране в силовите ведомства, но в крайния документ такива ангажименти липсваха. По-горе обяснихме защо.

Допълнителната причина са и предстоящите догодина избори. Заради тях бе отложена изобщо пенсионната реформа.

В плахите промени, които ще започнат от 2012 г., за полицаите и военните пак няма изискване да са навършили определена възраст за пенсия. Общият им трудов стаж ще се вдига колкото и на останалите - с 3 г., така и занапред ще продължи да бъде чувствително по-малък от обичайния за другите граждани.

Трябва ли трудът на секретарка, чийто стаж е минал във вдигане на телефона в някое поделение, да се приравнява с този на летец само защото и двамата са с пагони? Не е за вярване, че тези парадокси на осигурителната система, наследени от социализма, оцеляват вече 21 години заедно със страха на няколко правителства да редуцират професиите, които имат право на това.
автор:Дина Христова

Няма коментари:

Публикуване на коментар